Portefeuillehouder
H.J. Hofstra
M.A. Rijsberman (uitvoering Nationaal Park Nieuw Land, inclusief Oostvaardersoevers)
De natuurwaarden zijn behouden en de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen
Doel (2019-2023)
De natuurwaarden zijn behouden en zo mogelijk versterkt, de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen en de economische activiteiten in natuurgebieden ondersteunen een succesvol beheer zonder de natuurwaarden te bedreigen. En de activiteiten van het programma dienen te voldoen aan de vereisten van de nieuwe Wet Natuurbescherming.
Activiteiten 2021
- We leggen, in lijn met de nationale ontwikkeling over het bosbeheer, een visie over bosontwikkeling in provincie Flevoland voor aan PS.
- We combineren de economische activiteiten in natuurgebieden voor zover deze een succesvol beheer ondersteunen en de natuurwaarden niet bedreigen.
- We geven, samen met onze partners, uitvoering aan de vastgestelde ‘visie toezicht en handhaving buitengebied’ en dragen zo zorg dat toezicht en handhaving in het buitengebied op orde is.
- We werken samen met maatschappelijke partners en medeoverheden aan een aanpak van de stikstofproblematiek. We willen de uitstoot van stikstof in provincie Flevoland verminderen en daarbij vooral inzetten op maatregelen die ook bijdragen aan andere doelen zoals het vergroten van de biodiversiteit, het programma 'Landbouw Meerdere Smaken' en de energietransitie.
- We zoeken daarnaast naar mogelijkheden om stikstofruimte te creëren voor de realisatie van projecten van provinciaal belang, zoals de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland op Urk en het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum in Marknesse.
De kwaliteit van natuur en biodiversiteit in het landschap is verbeterd
Doel (2019-2023)
De kwaliteit van de natuur en de biodiversiteit in het landschap is verbeterd, waarbij combinaties worden gezocht met natuurinclusieve landbouw en met recreatie en toerisme.
Activiteiten 2021
- We geven samen met betrokken gebiedspartners uitvoering aan het door PS vastgestelde Actieplan biodiversiteit.
- We benutten bermen voor wilde flora en fauna en stimuleren dat akkerranden daar ook voor worden gebruikt.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Invasieve exoten
Het Rijk heeft in 2018 de taak om Invasieve Uitheemse Soorten (IUS) te bestrijden en/of onder controle te houden overgedragen aan provincies zonder extra financiële middelen. De provincie ontwikkelt een programma voor invasieve exoten. Samen met gemeenten, waterschappen, faunabeheereenheid, terrein- en wegbeheerders worden binnen het regulier beheer zoveel mogelijk IUS bestreden of beheerst, door middel van toezicht en controle. De provincie heeft een coördinerende taak voor nieuwe soorten (bijvoorbeeld wasbeerhond). Zij benadert de terreineigenaren om uitvoeringsmaatregelen te nemen of geeft een derde partij opdracht om dat te doen om de soorten van het begin af aan uit te roeien. Lasten hiervoor worden gedragen door de provincie en zijn niet begroot. Exotenbestrijding van flora wordt meegenomen in het actieplan biodiversiteit. De fauna is meegenomen in het faunabeheerplan.
Faunaschade
Agrariërs kunnen te maken krijgen met schade die veroorzaakt is door natuurlijk in het wild levende dieren. Faunaschade kan opgelopen worden aan gewassen of dieren. Voor faunaschade heeft de provincie jaarlijks € 0,18 mln. begroot. In de achterliggende jaren bleek dit voldoende, echter in 2018 is op één perceel voor € 0,1 mln. aan schadevergoeding uitgekeerd. Mocht dit meerdere keren in één jaar voorkomen dan is het gereserveerde bedrag niet toereikend.
Uitvoering geven aan de eerste bouwstenen van de ontwikkelingsvisie Nationaal Park Nieuw Land
Doel (2019-2023)
Aan de eerste bouwstenen uit de ontwikkelingsvisie van het Nationaal Park is uitvoering gegeven.
Activiteiten 2021
- We verkennen samen met partners de opzet en invulling van een programmabureau.
- Samen met partners starten we met de poortontwikkeling bij Almere en Lelystad.
- We bevorderen de recreatieve arrangementen voor Marker Wadden en voor het Nationaal Park Nieuw Land in de breedte.
- We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en ingebruikname van Marker Wadden fase 1 door het proces te ondersteunen en geldelijke middelen beschikbaar te stellen.
- We geven investeerders en ondernemers ruimte voor nieuwe ontwikkelingen die bijdragen aan de kwaliteit van het gebied, de robuustheid van het systeem, duurzaamheid, natuurwaarden en aan de aantrekkelijkheid voor recreatie en toerisme.
- We faciliteren de projecten Nieuwe Natuur die binnen de grenzen van het Nationaal Park liggen en onderdeel zijn van de ontwikkelingsvisie.
- We werken aan samenhang tussen TBES-maatregelen (Toekomstbestendig Ecologisch Systeem) en doelstellingen van het Nationaal Park Nieuw Land (zoals Marker Wadden en Oostvaardersoevers).
- We voeren de maatregelen uit het Beleidskader beheer Oostvaardersplassen uit.
Afronden van MIRT-verkenning en voorbereiding voor besluitvorming realisatie Oostvaardersoevers
Doel (2019-2023)
Over de mogelijke ontwikkeling van de Oostvaardersoevers als natuurlijke verbindingszone is besloten.
Activiteiten 2021
- We voeren een MIRT-verkenning uit naar de mogelijkheid van het ontwikkelen van de Oostvaardersoevers als een ecologische verbinding tussen Markermeer, Lepelaarplassen en Oostvaardersplassen, waarbij we kansen voor de koppeling met andere regionale doelen meenemen.
- Met het Rijk en Europa voeren we overleg over de meerwaarde, de financiering en de haalbaarheid van dit project.
In het Markermeer-IJmeer zijn natuur- en recreatiemogelijkheden ontwikkeld
Doel (2019-2023)
In het Markermeer-IJmeer zijn natuur- en recreatiemogelijkheden ontwikkeld als onderdeel van een Toekomstbestendig Ecologisch Systeem (TBES) en ontstaan er kansen voor ruimtelijk-economische ontwikkelingen.
Activiteiten 2021
- We stimuleren het op termijn (inschatting 30-50 jaar) realiseren van een TBES in het Markermeer en IJmeer om de ruimtelijk-economische structuur van provincie Flevoland te versterken.
- We registreren de ruimtelijke ingrepen op het Markermeer-IJmeer en samen met andere partijen brengen we de natuurontwikkeling in beeld.
- We zoeken met samenwerkingspartners naar de vergroting van de samenhang tussen de verschillende ontwikkelingen in het Markermeer-IJmeer, ook in relatie tot de ontwikkelingen in het IJsselmeergebied.
- We leveren, in Markermeer-IJmeer-verband, een inbreng in het Handelingsperspectief Almere 2.0 en het MIRT-onderzoek en -verkenning Amsterdam Bay Area.
- We werken aan samenhang tussen TBES-maatregelen en doelstellingen van het Nationaal Park Nieuw Land (zoals Marker Wadden en Oostvaardersoevers).
- We organiseren samen met de partners in 2021 de tweejaarlijkse werkconferentie Markermeer-IJmeer.
- We volgen de effecten van natuurprojecten en hun bijdrage aan de gestelde natuurdoelen.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De realisatie van het TBES is vanwege de natuurlijke omstandigheden niet volledig te garanderen. Daarom monitoren verschillende partijen de effecten van maatregelen zoals Marker Wadden en de kwaliteit van het Markermeer-IJmeer.
Nieuwe Natuur: toegankelijke natuur met ruimte voor recreatie is ontwikkeld
Doel (2019-2023)
De projecten van het programma 'Nieuwe Natuur' zijn gerealiseerd en dragen bij aan de combinatie natuur en recreatie, het natuurnetwerk, de biodiversiteit en structurele verandering naar duurzame landbouw.
Activiteiten 2021
- We dragen de laatste gronden in het voormalig Oostvaarderswold over.
- We borgen de compensatieverplichtingen (totaal 365 ha) voor onder meer de Hanzelijn, verbreding A6 en foerageergebieden in de gesloten realisatieovereenkomsten.
- We helpen de projecteigenaren bij het concretiseren van de gehonoreerde projecten Nieuwe Natuur.
- We faciliteren blijvend de dynamiek in het programma 'Nieuwe Natuur' en spelen in op ontwikkelingen.
- We beoordelen en monitoren de projecten die in uitvoering zijn in het kader van het programma 'Nieuwe Natuur'.
- Uit de evaluatie van het programma 'Nieuwe Natuur' integreren we de ‘lessons learned’ in het reguliere natuurbeleid.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Binnen het programmavermogen wordt rekening gehouden met onvoorziene tegenvallers tijdens de realisatiefase van de projecten. Het betreft alleen risico’s die betrekking hebben op de rol als beheerder van het programma. Projectrisico’s zijn neergelegd bij de initiatiefnemers. Het nog beschikbare programmavermogen is voldoende om de risico-inschatting af te dekken.
Flevoland benut de mogelijkheden van Europese structuurfondsen
Doel (2019-2023)
De (financierings-)mogelijkheden van het Plattelandsontwikkeling Programma (POP) zijn optimaal benut.
Activiteiten 2021
- We verstrekken en stimuleren het gebruik van POP3-subsidies, waarmee we de agrarische sector stimuleren, de bodem- en waterkwaliteit verbeteren en lokale en sociale netwerken op het Flevolandse platteland versterken.
- We sluiten aan bij de kaders van het Fonds Leefbaar Platteland en streven naar een maximaal multipliereffect.
Middelen
2.2 Natuur & landelijk gebied | Rekening 2019 | Begroting 2020 na wijziging | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||||
Lasten | 13.944 | 24.220 | 20.226 | 15.479 | 14.650 | 12.165 | ||||||
Baten | -1.869 | -1.600 | -1.500 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo | 12.074 | 22.621 | 18.726 | 15.479 | 14.650 | 12.165 | ||||||
Kader (saldo voor Perspectievenbrief) | 22.621 | 17.837 | 14.510 | 14.264 | 13.849 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 888 | 969 | 386 | -1.684 | ||||||||
1 | Indexering (Perspectievenbrief 2020) | 238 | 234 | 228 | 228 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Cofinanciering POP3 jaarschijven na 2021 | 0 | 500 | 158 | -1.912 | |||||||
3 | Procesgelden gebiedsontwikkeling | 150 | 0 | 0 | 0 | |||||||
4 | Contrafinanciering waterprogramma GLB POP3 | 300 | 235 | 0 | 0 | |||||||
5 | Programmeren Leader cofinanciering | 200 | 0 | 0 | 0 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Indexering (Perspectievenbrief 2020)
Bij het opstellen van de Programmabegroting 2021 is een deel van de stelpost L&P ingezet om de begroting en
meerjarenramingen op het prijspeil 2021 te brengen.
2. Cofinanciering POP3
Op basis van onze prognose voor de reguliere cofinanciering POP3, is de financiële impact op de meerjarenraming verwerkt. Het begrotingskader voor het cofinancieringsbudget in 2022 tot en met 2024 is daardoor geactualiseerd. De binnen het reguliere programma nog te betalen cofinanciering in die jaren is € 6,75 mln. Vanaf 2024 wordt rekening gehouden met reguliere jaarbudget van € 0,43 mln. waardoor het kader in dat jaar kan worden verlaagd. Deze actualisatie heeft geen effect op het begrotingsresultaat, omdat de cofinanciering vanuit de reserve POP3 wordt onttrokken.
3. Procesgelden Oostvaardersoevers
Het budget voor procesgeld voor het programma 'Oostvaardersoevers' wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd. In 2021 is het benodigde procesgeld geraamd op € 0,1 mln. Dit bedrag wordt onttrokken aan de reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'.
4. Contrafinanciering waterprogramma GLB POP3
Vanaf 2018 is een bedrag van € 1,1 mln. geoormerkt voor de uitvoering van het waterprogramma, gerelateerd aan het GLB pijler 1. Tot en met 2020 is daarvan € 0,56 mln. besteed of gereserveerd. Het restant zal binnen de looptijd van het POP3 programma worden besteed. In de begroting is de verwachte besteding in 2021 van € 0,3 mln. opgenomen, ten laste van het daarvoor beschikbare oormerk in de reserve 'Brede Bestemmingsreserve'.
5. Cofinanciering Leader
Vanuit de reserve 'Brede Bestemmingsreserve' (oormerk 'Nota Natuur') is budget beschikbaar gesteld voor cofinanciering van leaderprojecten natuur & recreatie in relatie tot het Nationaal Park Nieuw Land en het beleidskader Oostvaardersplassen. In 2021 is hiervoor € 0,2 mln. benodigd.