Portefeuillehouder
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland)
J. de Reus (MITC, Amsterdam Lelystad Airport samen met J.N.J. Appelman)
Amsterdam Lelystad Airport is operationeel
Doel (2019-2023)
Uit de gebiedsontwikkeling die Amsterdam Lelystad Airport met zich meebrengt, is maximaal rendement behaald door de faciliteiten en de benodigde infrastructuur te realiseren voor het functioneren van de luchthaven.
Activiteiten 2021
- We zetten in op verdere verkenning en ontplooiing van economische kansen, onder meer door deelname aan bovenregionale netwerken zoals de Amsterdam Airport Area (AAA) en de SKBN.
- Met het Rijk en de gemeente Lelystad streven we naar een openstelling in november 2021.
- We bewaken een goede inpassing van Amsterdam Lelystad Airport in de leefomgeving met betrekking tot gezondheid en milieu.
- We stimuleren en faciliteren kennisontwikkeling en innovatie op en rond de luchthaven met betrekking tot toekomstbestendige luchtvaart, luchthavens- en luchthavenomgevingen.
- Via Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) stimuleren we het bedrijfsleven zich te vestigen op LAB. De vestiging van bedrijven draagt bij aan het hoogwaardige en duurzame karakter van het businesspark.
- We nemen deel aan bestuurlijk overleg met het Rijk, de Omgevingsraad Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Lelystad en nemen onze verantwoordelijkheid voor de bij ons belegde werksporen van de Alderstafel Lelystad.
- We leveren inbreng vanuit de regio bij de nationale beleids- en uitvoeringstrajecten die van invloed zijn op of relevant zijn voor de ontwikkeling van Amsterdam Lelystad Airport, waaronder de Luchtvaartnota, de herziening van het luchtruim en het Integraal Monitoring- en evaluatieprogramma Lelystad Airport 2020-2023.
Doel (2019-2023)
Op en rondom Amsterdam Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB) zijn samenwerkingsprojecten op het gebied van duurzame energie, biodiversiteit en duurzame waterketen gestart.
Activiteiten 2021
- We stimuleren en faciliteren het gebruik van Europese fondsen (EFRO, INTERREG, LIFE) voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en LAB.
- We ondersteunen en stimuleren de inzet van Amsterdam Lelystad Airport bij het bereiken van een zo hoog mogelijke ambitie op het punt van duurzaamheid.
- We werken samen met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners aan een programma duurzame ontwikkeling.
Risico's en beheersmaatregelen
Uitstel van de opening van de luchthaven voor vakantievluchten vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling.
De overslaghaven Flevokust Haven is een belangrijke schakel in mainportlogistiek van de Metropoolregio Amsterdam, met een onderscheidend profiel
Doel (2019-2023)
Het havenbedrijf Flevokust Haven is opgericht en operationeel, functioneert op afstand van de provincie en heeft de opdracht om (duurzame) clustervorming, ketenverbreding en cross-overs te stimuleren. En er is duidelijkheid over de mogelijkheden voor spooraansluiting op Flevokust Haven of een overslagperron bij het service-/opstelterrein bij de Houtribweg.
Activiteiten 2021
- We zetten het nog beschikbare terreindeel in de markt voor tijdelijke verhuur en/of meerjarige ondererfpacht.
- We stimuleren de ontwikkeling van het binnendijkse bedrijventerrein door de gemeente Lelystad.
- We richten samen met de gemeente Lelystad – op afstand van de gemeente en provincie - een Havenbedrijf op.
- We gaan actief in gesprek met strategische partners voor samenwerkingsmogelijkheden om bovenregionale potentie te benutten.
- We faciliteren en stimuleren clustervorming, ketenverbreding en cross-overs door middel van goede samenwerking met marktpartijen en medeoverheden.
- We werken samen met de Maxima-centrale en andere partijen aan innovatieve projecten op het gebied van energievoorziening, duurzame aandrijfvormen, grootschalige duurzame energieopwekking en slimme energie- en warmtenetwerken.
- We ronden de verkenning af naar en bereiden een besluit voor over de mogelijkheden voor spooraansluiting of een overslagperron bij het service-/opstelterrein bij de Houtribweg.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Wij onderkennen het risico dat de exploitatie van Flevokust Haven tegenvalt door tegenvallende marktvraag en ladingstromen. Het gevolg daarvan kan zijn dat de economische en maatschappelijke potentie van Flevokust Haven niet optimaal wordt benut. Het financiële gevolg is dat de investeringen en exploitatielasten binnen de huidige projecthorizon niet volledig terugverdiend kunnen worden.
Het maritiem cluster op Urk is versterkt en toekomstbestendig
Doel (2019-2023)
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Activiteiten 2021
- We verwachten dat het hernieuwde inpassingsplan onherroepelijk wordt.
- We ronden de aanbesteding van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) af (zie risico's).
- Met het Rijk en met regiopartijen geven we uitvoering aan de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' – onderdeel Maritiem Cluster Urk - om de economische en maatschappelijke spin-off van de maritieme sector te verbreden en te verbinden aan andere domeinen.
- We stimuleren de toepassing van innovaties in de maritieme sector onder andere door de inzet van een business developer, innovatiesubsidie en inzet op clusterverbreding en -versterking.
- We faciliteren de realisatie van een maritieme campus en een volwaardige onderwijsinfrastructuur.
- We stimuleren op-, om- en bijscholing van arbeidspotentieel voor de maritieme sector met het scholingsfonds Maritiem Noordelijk Flevoland.
- We zetten ons ervoor in dat de verbreding van de sluizen en vaargeul bij Kornwerderzand daadwerkelijk door de provincie Fryslân kan worden gerealiseerd.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In december 2019 heeft de Raad van State het oorspronkelijke inpassingsplan vernietigd op het aspect stikstof. Momenteel wordt een hernieuwd inpassingsplan opgesteld. Het is waarschijnlijk dat er wederom beroep wordt aangetekend tegen het inpassingsplan, waarmee het onzeker is wanneer de servicehaven planologisch-juridisch onherroepelijk wordt. De planning van de aanbestedingsprocedure hangt samen met het onherroepelijk zijn van het inpassingsplan.
We onderkennen het risico dat de aanbesteding niet zal leiden tot gunning van het werk, als gevolg van de economische ontwikkelingen en technologische eisen vanuit emissiebeperking wat leidt tot hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers. In het businessplan voor de MSNF is een risicoreservering opgenomen. Mocht de aanbesteding niet slagen, dan wordt er aanvullende besluitvorming gevraagd. De aanbesteding kent nog een voorbehoud, namelijk dat er overeenstemming wordt bereikt met de huidige grondeigenaren en toekomstige gebruikers.
Het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum in Marknesse is operationeel en biedt ruimte aan bedrijven die zich met slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden
Doel (2019-2023)
De vorming van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2023 gerealiseerd: de verhuizing van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) naar Marknesse is in de eindfase. Ook is er een krachtig, breed cluster van bedrijven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen betrokken. Het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters.
Activiteiten 2021
- Op basis van de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' bereiden we met de diverse betrokken partners, overheden, kennis- en onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven de realisatie van het MITC inclusief de verlengde testbaan en bijbehorende faciliteiten van de RDW voor.
- We ronden, samen met de gemeente Noordoostpolder, in de eerste helft van 2021 de planologisch-juridische kaders voor het MITC in Marknesse af.
- We werken met de regiopartijen aan de uitvoering van de gezamenlijke strategische agenda voor de positionering en doorontwikkeling van het MITC, waarvan we in 2020 de hoofdlijnen zijn overeengekomen.
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt
Doel (2019-2023)
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt.
Activiteiten 2021
In overleg met de betrokken partners zien we toe op de realisatie en afronding van de lopende ZZL-NF-projecten en rechtmatige besteding van de bijbehorende middelen (uiterlijk voor 1 januari 2023). De lopende projecten met een toegekende subsidie uit het ZZL-NF-programma zijn: 'MITC', 'MSNF', 'Ontsluitingsweg Port of Urk', 'Integrale Gebiedsontwikkeling Schokland' en 'Waardevol Waterloopbos'.
Middelen
3.2 Gebiedsopgaven | Rekening 2019 | Begroting 2020 na wijziging | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||||
Lasten | 3.835 | 7.128 | 8.048 | 5.913 | 2.333 | 2.333 | ||||||
Baten | -961 | -407 | -407 | -407 | -407 | -407 | ||||||
Saldo | 2.874 | 6.721 | 7.641 | 5.506 | 1.926 | 1.926 | ||||||
Kader (saldo voor Perspectievenbrief) | 6.721 | 6.922 | 5.422 | 1.922 | 1.922 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 719 | 84 | 4 | 4 | ||||||||
1 | Indexering (Perspectievenbrief 2020) | 116 | 82 | 1 | 1 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Procesgelden gebiedsontwikkeling | 600 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Overig | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Indexering (Perspectievenbrief 2020)
Bij het opstellen van de Programmabegroting 2021 is een deel van de stelpost ingezet om de begroting en
meerjarenramingen op het prijspeil 2021 te brengen.
2. Procesgelden gebiedsontwikkelingsprogramma's
Het budget voor procesgeld van de gebiedsprogramma's wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd. In 2021 is voor de programma's 'Amsterdam Lelystad Airport', 'Regiodeal Noordelijk Flevoland' en 'MITC' in totaal € 0,45 mln. benodigd. Dit bedrag wordt onttrokken aan de reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'. Voor 2021 was initieel geen budget voor procesgeld Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) geraamd. In december 2019 heeft de Raad van State echter het inpassingsplan voor de MSNF vernietigd. In 2020 en 2021 werken we daarom aan een nieuw inpassingsplan en zal de aanbesteding voor de bouw van de haven verder worden voorbereid. Voor deze processen verwachten we in 2021 incidenteel € 0,15 mln. nodig te hebben.