Portefeuillehouder
J. de Reus
Onderzoeken van verbeteringen in toekomstig openbaar vervoer
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden voor realisatie van snelle (rail)verbindingen tussen Flevoland en de andere delen van het land zijn onderzocht.
Activiteiten 2021
- Met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), ProRail, NS en de andere overheden binnen de MRA onderzoeken we hoe het besluit over OV SAAL Middellange Termijn (te nemen in september 2020) in de dienstregeling van de komende jaren kan worden ingevoerd.
- We onderzoeken welke vervolgstappen op OV SAAL MLT mogelijk zijn om de verbindingen over het spoor verder te verbeteren. De landelijke ontwikkelagenda Landelijk Toekomstbeeld OV (vast te stellen in november 2020) is daarvoor een belangrijke leidraad.
- We onderzoeken samen met de gemeenten hoe de ambitie voor meer HOV-verbindingen binnen, van en naar Flevoland gerealiseerd kan worden binnen de bestaande OV-concessies. De basis hiervoor zijn de ‘bouwstenen’ bus in het Regionaal OV Toekomstbeeld 2040 zoals dat in 2019 is vastgesteld en eerder onderzoek naar de corridor Almere-Utrecht.
- We doen onderzoek naar de mogelijkheden voor verbetering van het openbaar vervoer tussen Lelystad, Enkhuizen en Hoorn.
- Wij gaan monitoren of er blijvende effecten van de corona-crisis op het gebruik van het openbaar vervoer zijn en zo nodig de contracten, projecten en inzet van middelen hierop afstemmen.
- Samen met gemeenten, NS en ProRail wordt een ontwikkelagenda voor de Flevolijn opgesteld (horizon 2030).
Nachttreindienst realiseren
Doel (2019-2023)
De nachtelijke bereikbaarheid van zowel Schiphol als Amsterdam Lelystad Airport is verbeterd.
Activiteiten 2021
We zetten ons in om samen met de NS een voorstel uit te werken over het realiseren van een nachttreinnetdienst op de verbinding Schiphol, Amsterdam, Almere, Lelystad en Zwolle, mogelijk met mede-financiering van de provincie, Lelystad en Almere.
Bereikbaarheid Nationaal Park Nieuwe Land
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land is verbeterd.
Activiteiten 2021
- Binnen de ontwikkelagenda voor de Flevolijn wordt onderzocht hoe de stations Almere Oostvaarders en Lelystad een bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land.
- We starten een onderzoek naar de haalbaarheid van een eenvoudig (daluren-) station, het ‘groene station’ bij Nationaal Park Nieuw land of een nieuw station Lelystad Zuid, ook vanwege de woningbouwopgave in Flevoland.
Kleine kernen blijven bereikbaar door slim maatwerk OV
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van de kleine kernen is door slim maatwerk-OV op peil gehouden.
Activiteiten 2021
We onderzoeken of de resultaten van de 'Mobility as a Service (MAAS)-pilot' in gemeente Noordoostpolder breder toepasbaar zijn. Daarnaast ontwikkelen wij een visie op (OV)knooppunten met als doel de bereikbaarheid van Flevoland te verbeteren waaronder de kleine kernen.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2019 | Begroting 2020 na wijziging | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||||
Lasten | 35.084 | 36.538 | 37.035 | 36.994 | 37.672 | 37.017 | ||||||
Baten | -8.147 | -8.280 | -8.312 | -8.312 | -8.312 | -8.312 | ||||||
Saldo | 26.937 | 28.258 | 28.723 | 28.682 | 29.360 | 28.705 | ||||||
Kader (saldo voor Perspectievenbrief) | 28.258 | 28.009 | 28.088 | 28.757 | 28.757 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 713 | 594 | 603 | -52 | ||||||||
1 | Indexering (Perspectievenbrief 2020) | 829 | 829 | 845 | 845 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Budgetten Mobiliteit | -116 | -236 | -242 | -896 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Indexering (Perspectievenbrief 2020)
Bij het opstellen van de Programmabegroting 2021 is een deel van de stelpost ingezet om de begroting en
meerjarenramingen op het prijspeil 2021 te brengen.
2. Budgetten Mobiliteit
Als gevolg van autonome ontwikkelingen worden de budgetten binnen het product Openbaar vervoer in 2021 met € 0,12 mln. naar beneden bijgesteld. Deze mutatie betreft voornamelijk de begrotingspost Openbaar streekvervoer, die in 2021 per saldo met € 0,07 mln. naar beneden is bijgesteld. Dit saldo heeft voor € 0,30 mln. (voordelig) betrekking op de concessie IJsselmond en wordt verrekend met de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'. Dit voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een daling van de exploitatielasten (historische ontwikkeling Landelijke Bijdrage-Index concessie IJsselmond waarvan de positieve effecten structureel doorwerken).
Daarnaast heeft bovengenoemd saldo voor € 0,23 mln. (nadelig) betrekking op de bekostiging van de aan de gemeente Almere gedelegeerde concessie. Dit structureel nadeel volgt uit de afspraken die specifiek toezien op dat deel van de bekostiging dat samenhangt met de groei van het aantal inwoners in de gemeentelijke uitleggebieden. Dit nadeel van € 0,23 mln. komt ten laste van het begrotingssaldo.
Het resterende verschil binnen het product Openbaar vervoer bedraagt € 0,05 mln. (voordelig), bestaat uit verschillende kleine bedragen en wordt verrekend met de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.