Portefeuillehouder
J. de Reus
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen
Doel (2019-2023)
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Activiteiten 2021
- We actualiseren het Programma Mobiliteit en Ruimte 2018 en leggen het, als bijlage bij de programmabegroting, voor aan PS.
- We starten met het opstellen van een nieuw Programma Mobiliteit en Ruimte 2022.
- We voeren de activiteiten uit het Programma Mobiliteit en Ruimte uit.
Oplossen van knelpunten buiten Flevoland die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland
Doel (2019-2023)
Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Activiteiten 2021
- We agenderen in het kader van de woningbouwontwikkeling in Almere de realisatie van de IJmeerverbinding (op basis van eerdere onderzoeken).
- Bij het rijk en andere gebiedspartners dringen wij aan op besluitvorming die voor de bereikbaarheid van provincie Flevoland essentieel is:
- de verbreding van de A27 tussen de Stichtse brug en het knooppunt met de A1;
- de verbreding van de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek;
- de verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand en
- maatregelen ter verbetering van de doorstroming tussen de Nijkerkerbrug (provincie Gelderland) en de A28.
- De doelen en opgaven worden in het Programma Mobiliteit en Ruimte vertaald naar concrete activiteiten.
- We nemen deel aan het rijksregioprogramma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBAB)'.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2019-2023)
Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
Activiteiten 2021
- We evalueren en actualiseren het beleid voor smart mobility, gericht op het vergroten van de inzet van smart mobility als onderdeel van het oplossen van knelpunten in bereikbaarheid. In het Programma Mobiliteit en Ruimte 2022 wordt het nieuwe beleid voor smart mobility geformuleerd.
- Er is een blauwdruk opgeleverd voor een Integraal MobiliteitsCentrum Flevoland (IMCF). Een IMCF zorgt ervoor dat onder andere wegbeheerders, evenementenorganisatoren, locatie-eigenaren, mobiliteitsdienstverleners en hulpdiensten bij elkaar komen om met elkaar te zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Het opzetten van een IMCF doen we in kleine stappen: eerst ervaring opdoen bij de evenementenzone Walibi, vervolgens die meenemen richting de Floriade, dan richting Lelystad Airport, om uiteindelijk een IMCF voor heel provincie Flevoland te hebben.
Regionale mobiliteitsprogramma Flevoland integreren in het omgevingsprogramma
Doel (2019-2023)
De mobiliteit is verduurzaamd als bijdrage aan het Klimaatakkoord volgens de principes van haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar (Rijksopdracht).
Activiteiten 2021
- Samen met regionale partners werken we in een regionaal mobiliteitsprogramma uit hoe we, ter uitvoering van het Klimaatakkoord, invulling geven aan de verandering en verduurzaming van de mobiliteit. Onze eigen provinciale inzet voor dit regionale mobiliteitsprogramma integreren we in hoofdstuk 6 Mobiliteit en Ruimte van het Omgevingsprogramma.
- We werken aan de realisatie van de benodigde laadinfrastructuur voor het elektrisch OV-materieel dat binnen de concessie IJssel-Vecht ingezet gaat worden.
- We zetten stappen om de CO2-voetafdruk van de provinciale infrastructuur verder terug te brengen, onder andere door via aanbestedingen aannemers te stimuleren duurzamer te werken, door hergebruik van materialen en door onderzoek naar nieuwe technologieën om de mogelijkheden te benutten voor energieopwekking. Dit doen we zowel bij nieuwe infrastructuur, als bij beheer en onderhoud aan bestaande infrastructuur. We voeren pilots uit met Olifantsgras, Save plastics en het toepassen van een deklaag van duurzaam asfalt.
- Op het moment van een aanbesteding werken we verder aan het volledig emissievrij maken van ons eigen wagenpark. Bij vervanging kiezen we steeds de optie met de minste CO2-uitstoot die voldoet aan alle gestelde voorwaarden.
- Binnen het project MRA-Elektrisch werken we met Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren.
- We hebben samen met het rijk en gemeenten besluiten genomen over het wegwerken van ontbrekende schakels in het (snel-)fietspadennetwerk, waaronder Lelystad-Almere, en het geschikt maken van fietspaden voor snelfietsen op een aantal trajecten.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2019 | Begroting 2020 na wijziging | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||||
Lasten | 1.108 | 3.180 | 2.507 | 1.862 | 2.030 | 2.010 | ||||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo | 1.108 | 3.180 | 2.507 | 1.862 | 2.030 | 2.010 | ||||||
Kader (saldo voor Perspectievenbrief) | 3.180 | 2.444 | 1.665 | 1.560 | 1.560 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 63 | 197 | 470 | 450 | ||||||||
1 | Indexering (Perspectievenbrief 2020) | 50 | 33 | 31 | 31 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Budgetten Mobiliteit | 13 | 164 | 439 | 419 |
x € 1.000 |
Toelichting
2. Smart Mobility
Dit budget zal worden aangewend ter verantwoording van de lasten van maatregelen en oplossingen, zoals beschreven in het Actieplan Smart Mobility 2017-2020. Hiernaast is procesgeld begroot om te komen tot infrastructurele oplossingen ter bevordering van zelfrijdende voertuigen. Vanuit dit budget wordt ook een bijdrage geleverd aan het programma 'Smart Mobility' dat door het platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam wordt uitgevoerd. Smart Mobility-oplossingen helpen om personen en goederen sneller, schoner en gemakkelijker door de steeds drukker wordende regio te laten bewegen, hetgeen is verrekend met de bestemmingsreserve ‘Mobiliteit’.