Portefeuillehouder
J. de Reus
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van onze samenleving;
Activiteiten 2021
- We voeren investeringsprojecten uit van het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (p-MIRT jaarschijf 2021, (waar onder Hogering, reconstructie N307 bij Roggebot, reconstructie Ganzenweg-Knardijk).
- We stellen het p-MIRT 2022-2026 op.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale)verkeersveiligheid verbeteren
Doel (2019-2023)
De kwaliteit van onze (vaar)wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale) verkeersveiligheid verbeteren.
Activiteiten 2021
- We voeren jaarschijf 2021 uit van het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI). We onderhouden onder andere circa 30 km weg, 18 km fietspad en 7 km oeverbeschoeiingen, we herplanten ca. 1000 bomen en voorzien de vaarwegen van bebording. We voeren groot onderhoud uit aan drie bruggen en twee sluizen.
- We stellen het MBVI 2022 op en bereiden de Maatregelenlijst voor de periode 2022-2026 voor.
- We voeren veiligheidsmaatregelen aan provinciale wegen, gekoppeld aan groot onderhoud uit het p-MIRT jaarschijf 2021 uit en programmeren maatregelen voor het p-MIRT 2022-2026. Bij veel van de hiervoor genoemde 30 km weg worden maatregelen aan de kant van de weg genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren (glasbollen, rammelstroken, bermversteviging).
- We ronden samen met de regionale partners het uitvoeringsprogramma 'Verkeersveiligheid' af en starten met de uitvoering.
- We legaliseren de beheerstroken langs de wegen.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2019 | Begroting 2020 na wijziging | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||||
Lasten | 28.229 | 30.224 | 23.807 | 26.435 | 27.995 | 29.590 | ||||||
Baten | -1.307 | -474 | -474 | -474 | -474 | -474 | ||||||
Saldo | 26.922 | 29.750 | 23.333 | 25.961 | 27.521 | 29.116 | ||||||
Kader (saldo voor Perspectievenbrief) | 29.750 | 23.398 | 25.488 | 27.498 | 27.498 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | -64 | 473 | 22 | 1.618 | ||||||||
1 | Indexering (Perspectievenbrief 2020) | 363 | 376 | 376 | 376 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Actualisatie kapitaallasten | -461 | 63 | -388 | 1.208 | |||||||
Overig | 34 | 34 | 34 | 34 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Indexering (Perspectievenbrief 2020)
Bij het opstellen van de Programmabegroting 2021 is een deel van de stelpost ingezet om de begroting en
meerjarenramingen op het prijspeil 2021 te brengen.
2. Actualisatie kapitaallasten
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden verrekend met de daartoe ingestelde reserve 'Dekking afschrijvingslasten' en de reserve 'Activering kapitaallasten vervangingsinvesteringen' (VVI). Per saldo heeft dit dan ook geen effect op de begrotingsruimte. De actuele kapitaallasten in 2024 zijn hoger dan het kader, doordat het begrotingsjaar 2024 is toegevoegd aan het meerjarenprogramma.